Kdo so nadarjeni učenci?
Nadarjeni učenci so tisti, ki bodisi že v vrtcu bodisi v šoli pokažejo visoke potenciale oz. dosežke na intelektualnem, ustvarjalnem, specifično akademskem, vodstvenem in/ali umetniškem področju. To torej pomeni, da med nadarjene štejemo tako tiste z dejansko visokimi dosežki kot tudi tiste, ki imajo zgolj potenciale za izjemne dosežke.
Značilnosti nadarjenih učencev
Nadarjeni učenci se od drugih razlikujejo po določenih osebnostnih značilnostih, ki jih najdemo na različnih področjih:
Miselno-spoznavno področje:
- razvito divergetno mišljenje (fluentnost, fleksibilnost, originalnost, elaboracija),
- razvito logično mišljenje (analiza, abstrahiranje, posploševanje, sposobnost sklepanja),
- nenavadna domišljija,
- natančnost opazovanja,
- dober spomin,
- smisel za humor.
Učno-storilnostno področje:
- široka razgledanost,
- visoka učna uspešnost,
- bogato besedišče,
- hitro branje,
- spretnost v eni od umetniških dejavnostih (glasba, ples, risanje, dramatizacija itd.)
- motorična spretnost in vzdržljivost.
Motivacija
- visoke aspiracije in potreba po doseganju odličnosti,
- radovednost,
- raznoliki in močno izraženi interesi,
- vztrajnost pri reševanju nalog,
- visoka storilnostna motivacija,
- uživanje v dosežk
Socialno-čustveno področje
- nekonformizem,
- močno razvit občutek za pravičnost,
- neodvisnost in samostojnost,
- sposobnost vodenja in vplivanja na druge,
- izrazit smisel za organizacijo,
- empatičnost.
Čeprav noben nadarjeni učenec nima vseh naštetih značilnosti, se pogosto izkaže, da se zlahka in hitro učijo, so vztrajni, veliko sprašujejo in so izredno vedoželjni.
ODKRIVANJE NADARJENIH UČENCEV
Pri odkrivanju nadarjenih učencev sodelujejo vsi pedagoški delavci, šolska svetovalna služba in zunanji strokovnjaki. Postopek vključuje evidentiranje, identifikacijo ter seznanitev in pridobitev mnenja staršev.
Identifikacija nadarjenih učencev zajema poglobljeno in podrobnejšo obravnavo evidentiranih učencev in vključuje naslednja merila:
- Ocena učiteljev: Učitelji ocenijo učence s pomočjo posebnega ocenjevalnega pripomočka, ki zajema različna področja (razumevanje snovi, sposobnost sklepanja, ustvarjalnost, motivacija, vodstvene sposobnosti, izjemni dosežki itd.).
- Test sposobnosti: Uporabijo se individualni ali skupinski testi, kot so WISC, Ravenove progresivne matrice ipd.
- Test ustvarjalnosti: Na primer Jellen-Urbanov TCT-DP ali Torranceovi testi ustvarjalnega mišljenja. Testa sposobnosti in ustvarjalnosti izvede in ovrednoti psiholog.
- Seznanitev in mnenje staršev: Ko je učenec identificiran kot nadarjen, svetovalna služba skupaj z razrednikom obvesti starše in pridobi njihovo mnenje.
Predlagane oblike dela z nadarjenimi učenci
Prvo vzgojno-izobraževalno obdobje (1.-3. razred):
Oblike in dejavnosti :
- notranja diferenciacija,
- individualne zadolžitve učencev,
- individualiziran pouk,
- posebne domače zadolžitve;
- dnevi dejavnosti,
- interesne dejavnosti,
- dodatni pouk;
Drugo vzgojno-izobraževalno obdobje (4.-6. razred):
Oblike in dejavnosti:
- notranja diferenciacija,
- fleksibilna diferenciacija,
- dodatni pouk,
- individualizirani programi za delo z nadarjenimi,
- interesne dejavnosti,
- dnevi dejavnosti,
- kreativne delavnice,
- priprava za udeležbo na tekmovanjih,
- osebno svetovanje učencem in staršem.
Tretje vzgojno-izobraževalno obdobje (7.-9. razred):
Oblike in dejavnosti:
- notranja diferenciacija (oblike so enake kot v prvi triadi),
- fleksibilna diferenciacija,
- dodatni pouk,
- individualizirani programi za delo z nadarjenimi,
- delna zunanja diferenciacija (8. in 9. razred),
- izbirni predmeti,
- seminarske naloge,
- raziskovalne naloge,
- obogatitveni programi,
- interesne dejavnosti,
- dnevi dejavnosti,
- osebno svetovanje učencem in staršem.